21 Ekim 2017 Cumartesi

Toyota Üretim Sistemi - TPS



    Toyota üretim sistemi (TPS) Lean Manufacturing, Supply Management gibi konularda karşımıza çıkar. Aslında bu stratejilerin Toyota'dan geldiği söylenir. Doğru veya yanlış, günümüzde bile bu sistem çok yararlı görülmektedir. Bu sistem her organizasyon için bire bir aynı işlemez fakat düşüncenin ana mantığını kavramak her organizasyonun yararınadır.

   
       Toyota uzun vadeli( Long Term) düşünmeye önem verir.

Ana Düşünce : Şirketler, fabrikalar, bu gibi organizasyonlar sürekli değişir ve her gün farklı problemler ortaya çıkar. Bir problem sadece anlık olarak çözülür ve daha sonra tekrar ortaya çıkarsa iş büyür ve kayıp artar. Böylece bir iş yapılırken sadece şimdiyi değil gelecek 50 yılı düşünerek yapılmalıdır.

     Tek Parça Akışı (One-Piece Flow) ile birlikte az maliyet ile en iyi kalite üretilir. Bütün süreçler sıralıdır ve parçaları geri getirme, taşıma gibi bir gereklilik ortaya çıkmaz. Ve problemler her bir akışta tespit edilir, problem çözülür eğer çözülemezse sistem durdurulur böylece arıza anında çözülerek, problemler sonraya bırakılmaz.

  Sonuç: İşlemler sıralı olduğu için bir müdahale gerektirmeden işlemler devam eder. Parçaları üretim taşıma işleminden kurtulmuş olursunuz.


    Standarzation Toyota için önemli bir stratejidir. Henry Ford 'Yarının gelişimi, daha iyi olması için bugün standartlaşma gereklidir. Eğer daha iyi bir yarın için bugünün standartlaşmasını düşünüyorsan, biryere gelirsin. Fakat standartlaşmanın kısıtlı olduğunu düşünürsen proses duruyor.' der

   Ben aslında uzun vadeli düşünme hakkında çok şüpheciydim, aslında TPS i incelerseniz ana düşünce; işi yarına bırak değil, daha iyi bir yarın için şimdi çalış ve asla pes etmedir.

  Standartlaşma Kaizen kitabında şöyle açıklanır; eğer golf öğrenmek istiyorsanız bir öğretmen size golf'un temellerini öğretir fakat siz yaptığını işte standartlaşmak istiyorsanız pratik yapın, patik yapın, pratik yapın. Eğer sürekli bunu gerçekleştirecek beceriniz yoksa, gelişmek için umut yoktur.

  Toyota'yı ziyarete gittiğimde her bir yeni işçinin bir mentör tarafından 2 yıl eğitildiğini öğrenmiştim. Ve TPS den öğrendiklerim öğretiyor ki; işçi zor problemlerle baş başa bırakılır ve beklenen şey 80% düşünme 20% iştir fakat insanlar bunun tersini yapar.

Kaizen, Daha iyisi için değişim anlamına gelir ve limitleri zorlayacak bir değişim mantığı vardır. Yani sadece değişim değil, elinden gelenin en iyisi yapıp, limitleri kırmaktır.

Peki biz Kaizen'i hayatımızda nasıl uygulayabiliriz? Kaizen'in basamakları vardır, lütfen okurken kendi hayatıma nasıl geçiririm diye düşünün. Sadece bir fabrika için değil, dikkat edersek burada bahsedilenler; limitleri kırma, daha iyisi için çalışma... hayatımıza uygular isek bizi daha aktif yapar.

                                  Kaizen'in Basamakları

  1.  Üretimle ilgili bildiklerini gözden geçir. ( Hayatını gözden geçir)
  2.   Nasıl çözüleceğini( problemin) düşün, neden yapılamayacağını değil. ( Hayallerinin peşinde koş, mutlaka yorulacaktır.)
  3.   Bahane üretme, yaptıklarını sorgulayarak başla.
  4. Mükemmeliyet için koşma, %50 si bile olsa hiçten iyidir.
  5. Yanlışları tek seferde doğrula, sonraya bırakma.
  6. Kaizen için para harcama ( seni senden iyi bilen yok)
  7. Bilgelik zorluklarla karşılaştıkça ortaya çıkar.
  8. 5 kere 'niye' diye sor ve gerçek problemi algıla.
  9. Tek bir kişinin bilgisini sormaktansa 10 kişiye sor.
  10. Unutma, Kaizen( Daha iyi bir sen) için olanaklar sonsuzdur.

Birgün Kiichiro Toyoda fabrika için yürüyordu ve makine çalışmadığı için sıkıntıda gözüken bir işçiyle karşılaştı. Toyoda gidip işçinin ellerini yağ kutusuna sokmasını istedi ve 'ellerin kirlenmeden işini yapmayı nasıl umut edersin dedi.' Yani güzel bir şey elde etmek istiyorsak onun için çabalamak bazen ise başı şeylerden feragat etmek gerekir .
Toyota bu üretim stratejisinin yanında en büyük avantaj olarak 'Hızlı öğrenmesini görüyor.' Toyota uyguladığı stratejilerle üretime çok hızlı ayak uydurmayı başarıyor. Hatta rakiplenin tek korkması gereken şeyin bu olduğu söylenir.
Tainchi Onho ' Toyota'yı harika yapan herhangi bir element değil, bu elementlerin bir arada olmasıdır ve hergün ciddi bir şekilde uygulanmalıdır.'
Hatta eğer bir şirket TPS'e boş vakitte uygulanacak hoş bir şey gözüyle bakıyorsa, o şirket gelişemez. Stratejiler şirketleri büyütür. Birer gereksinimdir, boş vakitte göz atılan kurallar bütünü değillerdir.

 



   


    
Önceki Yazı
Sonraki Yazı

YAZAR HAKKINDA

0 yorum: